Vecka 23

Min författare till v 23

•·        Renskriv resten av arbetet.

•·        Inlämning av ditt färdiga arbete "Min författare", i kompendieform.

•·        Lämnas på läxdagen.


Vecka 22

Vi arbetar vidare med studieteknik.


Min författare till v 22

•·        Njut av din bok och läs ut din bok, om du inte redan har gjort det.

•·        Skriv en recension.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Recensionen på den andra boken


Vecka 21

Arbetsplan vecka 21-23.
Vi kommer nu att inleda ett arbetsområde där fokus ligger på studieteknik.

Meningen är att du skall få utveckla din förmåga att skapa och bearbeta texter utifrån egen värdering och andras råd . Min förhoppning är också att du skall hitta ett bra sätt att lösa dina arbetsuppgifter utifrån.

Mål
När du avslutat arbetsområdet skall du:
- känna till skillnaden mellan samt använda dig av: sökläsning, översiktsläsning och djupläsning.
- kunna läsa faktatexter och kunna återge innehållet sammanhängande skriftligt och muntligt.
- kunna föra anteckningar och sammanställa olika källor till en text.
- känna till olika tekniker du kan använda dig av för att lära dig bättre, plocka ut vad som är viktigt i en text o.s.v.



Min författare till v 21
• Läs så mycket du behöver, snart ska boken vara utläst.

Vecka 20

Min författare till v 20
• Läs minst 3x20 minuter i din andra bok.
• Gör en framsida med en illustration och författarens namn. Här ska det också stå längst ner i högra hörnet vem som gjort arbetet.

Detta ska lämnas in till Aurora i slutet på veckan: Arbetets framsida.

Vecka 19

Min författare till v. 19

•·        Läs minst 3x20 min i din andra bok

•·        Börja renskriva ditt arbete om du inte redan har gjort det, se instruktioner om hur arbetet ska se ut.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Alla dina texter renskrivna i ett dokument.



Vecka 18

Vi kommer nu att arbeta med att skriva artiklar om Stormaktstiden i sammarbete med SO.



Min författare till v. 18

•·        Läs minst 3x20 minuter i din andra bok.

•·        Nu ska du välja ut en händelse, se uppgiften i v 13.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Händelsecitatet med text.


Vecka 17

Vi har prov på ordklasser fredag 24 april.


Min författare till v. 17

• Läs minst 3x20 minuter i din andra bok.
• Plocka ut en person i boken som du beskriver grundligt. Se instruktionerna från v 12.

Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: En faktatext om den person du valt att fördjupa dig i.

Vecka 16

Min författare till v.16

• Denna vecka ska du läsa ut din bok, läs så mycket du behöver varje dag.
• Skriv en recension.

Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Recension av den första boken.
Det som ska finnas med i en recension finns på sidan 2 i ert häfte.



Vecka 14

Min författare till v. 14
 

Läs minst 3x20 minuter i din första bok.
Vecka 16 ska du ha läst ut den första boken, om du har mycket kvar av boken bör du läsa mer än 3x20 minuter.

• Berätta till vilken genre boken tillhör, en eller flera? Förklara ditt svar om genre genom att ge exempel på detta. Vad är typiskt för boken? Hur börjar boken? Börjar den mitt i handlingen eller med en återblick? Börjar den med en presentation av personerna? Eller börjar den på något annat sätt? Är boken skriven i presens eller i imperfekt.

Detta ska lämnas in till Aurora i slutet på veckan: Genrebeskrivning.


Påsklov v. 15
 • Njut av din bok och läs under lovet, nästa vecka ska du ha läst ut boken, om du inte redan har gjort det.

Vecka 12-13

Vi har temaveckor och vissa svenska lektioner bortfaller. Vi arbetar vidare med Ordklasser och "Min författare".

6.3f - Ni har enskilda samtal med mig (v. 12) Torsdag 9.10-10.10 och Fredag 9.10-10.25
 
6.1  - Ni har enskilda samtal med mig Fredag 12.55-13.55 (v. 12) och Måndag 12.15-13.15 (v. 13)


Min författare till v 12

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Plocka ut en person ur boken som du beskriver grundligt. Vad heter den? Vad har personen för betydelse för boken och handlingen? Vad är det för karaktärsdrag som utmärker just den här personen? Tror du att personen är helt påhittad eller kan det vara så att den är någon som författaren känner/har känt? Är det här en person du tycker om? (motivera). Ta gärna med ett citat/stycke (ett citat är något som man ordagrant skriver av ur boken). Se längst bak i häftet under skrivregler hur det ska se ut när du lägger in ett citat.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: En faktatext om den person du valt att fördjupa dig i.

  

Min författare till v 13

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Nu ska du välja ut en bra/spännande/rolig/sorglig händelse.  När du bestämt dig för en händelse ska du skriva ner den som ett citat med citattecken omkring. "Ange även bok och sidnummer inom parantes. Du ska skriva om händelsen. Berätta varför du valt just den händelsen? Vad tänkte du när du läste den? Hur kändes det? Var den viktig för bokens handling? Gav den ett budskap till läsaren mellan raderna? Kunde du känna igen dig i det som hände.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Händelsecitatet med text.


Vecka 11

Arbetsplan vecka 11, 14, 16-17.

Vi kommer att arbeta med ordklasser under dessa veckor. Du kommer att få lära dig vilka olika ordklasser som finns och hur de används. Du kommer i slutet av detta arbete att göra ett prov för att visa att du uppnått målen.


Viktiga nyckelord: substantiv, verb, adjektiv, pronomen, prepositioner, räkneord, interjektioner, konjunktioner och adverb.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         Känna till de olika ordklasserna och kunna beskriva dem.


Substantiv

•-         Veta vad singular och plural samt bestämd och obestämd form är.

•-         Veta att ändelsen -s efter substantivet kallas för genitiv-s. Ägandeformen kallas genitiv.

Verb

•-         Veta vad infinitiv formen är och känna till infinitivmärket att.

•-         Veta vad presens, imperfekt och supinum är för böjningsformer av verb.

•-         Kunna ge exempel på hjälpverb.


Adjektiv

•-         Veta hur adjektiven böjs efter substantiven.

•-         Veta hur adjektiven kan böjas så att de får olika stor betydelse och att detta kallas att komparera. Ex: glad, gladare, gladast.


Räkneord

•-         Veta vad grundtal och ordningstal är.

•-         Veta att alla grundtal och ordningstal är räkneord.


Pronomen

•-         Veta att exempelvis hon, jag, den, vi och de är exempel på ersättningsord.

•-         Veta att ersättningsorden är de orden vi använder istället för substantiv, dessa kallas pronomen.


Prepositioner

- Veta vad en preposition är och kunna ge exempel.



Läxa till fredag:

Min författare till v 11

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Forska om författaren utifrån din tankekarta. Sök information på bibliotek, uppslagsverk och Internet.


Detta ska lämnas in till din svensklärare på läxdagen: En faktatext om författaren, gärna med bild.


Vecka 10

Måndag: Vi går igenom när man ska använda de och dem och övar på detta. (Ni som var på kör gör övnings uppgiften hemma till på onsdag)

Vi börjar med ett nytt läs projekt
Nu är det tänkt att du i sexan ska göra ett fördjupningsarbete om en författare.  Arbetet är mestadels en läxuppgift. Du ska välja ut en författare som du tycker är bra eller som du är nyfiken på och sedan ska du läsa 1-2 böcker som författaren har skrivit. Om du läst böcker av författaren tidigare så får du välja ut andra böcker som han/hon skrivit. 

Endast om du läser en tjockare bok så kan du komma överrens med Aurora att endast läsa en bok, i annat fall är det 2 böcker som gäller.

I häftet ni får finns det instruktioner för varje vecka, om hur mycket du ska läsa varje vecka och vad du ska göra. Du ska följa instruktionerna noga och varje vecka ska du lämna in veckouppgifter till din lärare som kontrollerar att du löst uppgiften på rätt sätt. I slutet på terminen ska du lämna in det färdiga arbetet.



Läxa till måndag (v. 11):

Min författare till v 10

•·        Välj en författare.

•·        Gör en tankekarta över vad du tycker är viktigt att veta om personen.

•·        Ta reda på hur många böcker författaren skrivit och vad de heter - gör en litteraturlista.

•·        Välj ut de två böckerna du ska läsa.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Tankekartan, litteraturlistan, titlarna på de böcker du har valt att läsa. Motivering till varför du har valt just den här författaren.


Vecka 8

Vi arbetar vidare i gruppena, söker vidare information, förbereder en planch och er redovinsning.

Redovisning på fredag 19/2

   

Vecka 7

Vi läser klart om det svenska språkets utveckling och tittar på lite exempel på ord som vi lånat från framförallt:
Grekiska, Latin, Tyska, Franska och Engelska.

Ni delas in er i grupper och gör ett grupparbete där ni fördjupar er i ett av språken;
* Grekiska
* Latin
* Tyska
* Franska
* Engelska
* Andra språk

Sök information om varför vi lånat ord från detta språk. Under vilken tid framförallt? Vilka typer av ord? Ge exempel.

När ni hittat den information ni vill använda (kolla gärna även på bibblan), så gör ni en planch tillsammans och förbereder en muntlig redovisning.

Vecka 6

Du arbetar klart med artikeln och vi avslutar arbetsmomentet om tidningar och nyheter.



Arbetsplan vecka 6-8.

 

Vi kommer att arbeta med arvord och lånord i det svenska språket. Vi kommer även att läsa lite om det svenska språkets historia. Du kommer att få lära dig vilka olika språk som svenskan har lånat ord från, när och också vilka typer av ord. Ni kommer att göra ett grupparbete, där ni väljer ett språk som svenskan har lånat ifrån och göra en redovisning.

Meningen är att du ska tillägna dig kunskaper om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika.


Viktiga nyckelord: arvord, lånord, genre.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         Veta vilka språk som svenskan har lånat ifrån och under vilken tidsperiod.

•-         Kunna berätta lite om varför vi lånat ord från dessa språk.

•-         Ha fått förståelse för att språket inte är konstant utan under ständig utveckling och förändring.

•-         kunna några exempel på lånord från de olika språken.


RSS 2.0