Vecka 5

Vi arbetar klart med alfabetet.

Börjar på kapitel 6
I det här avsnittet kommer du att lära dig följande:

* Klassrumsord
* fråga och säga vad klockan är
* räkna till 30

Läxa till tisdag (v. 6):
un cartable = en skolväska
un livre = en bok
un classeur = en pärm
un stylo = en bläckpenna
un crayon = en blyertspenna
une régle = en linjal
un bloc = ett anteckningsblock
un cahier = en skrivbok
une gomme = ett sudd
une clé = en nyckel
une feuille = ett blad
une calculette = en miniräknare

Vecka 4

Tisdag: Vi tittar på dokumentären om Birgitte Bardot.

Läxa till fredag: Skriv en reflektion om vad du tyckte om dokumentären. Vad var intressant, bra, dåligt...?

Fredag: Vi diskuterar filmen. Vi arbetar vidare med alfabetet på franska och repeterar bestämd och obestämd artikel.

Läxa till tisdag: Ord på djur från Zoo, sidan 1.

Vecka 3

Vi fortsätter att arbeta med kapitel 4 och börjar på kapitel 5.

Läxa till tisdag:
Glosor på orden i de blå rutorna på sidan 52.
Gör klart uppgifterna på sidan 54.


Vi går igenom bestämd och obestämd artikel.

                                  maskulin     feminin
obestämd artikel:       un                 une
obestämd artikel:        le                  la

obestämd:                                              bestämd:
en katt = un chat                                    katten = le chat
en höna = une poule                            hönan = la poule
en penna = un crayon                          pennan = le crayon

Bestämd fom:
OBS!
När ett ord/substantiv börjar på en vokal så tas e och a bort från le och la.
le -> l'   och la -> l'

Till exempel: le arbre (trädet) blir l'arbre
                        la orange (apelsinen) blir l'orange



I kapitel 5 får du lära dig:
-
säga alfabetet på franska
- bokstavera ditt namn
- uppfatta när någon annan bokstaverar sitt namn

Veckans artist: Renan Luce (pop)                                

Läxa till tisdag: Lyssna på det franska alfabetet på din elev-cd och öva på att säga efter. Lär dig så gott du kan.                   
_______________________________________________________

RSS 2.0