Vecka 12-13

Vi har temaveckor och franska lektionerna bortfaller.

Ni har enskilda samtal med mig Fredag v. 12 klockan: 8.10-9.10

Ni arbetar självständigt med att läsa texten på sidan 87, gör uppgift 3, 4, 6 och 7 (sid.88-90).

Läxa till tisdag v.14: Frukterna på sidan 86 samt ord och fraser på sidan 87.

Le goûter = mellanmålet

Philippe et Marc sont = Philippe och Marc är

dans = i

la cuisine = köket

sur = på

il y a = det finns

beaucoup de = mycket, många

des bananes = bananer

des pommes = äpplen

des pêches = persikor

des fraises = jordgubbar

des oranges = apelsiner

des poires = päron


On fait... ? = Ska vi göra... ?

une salade de fruits = en fruktsallad

j'aime les fruits = jag älskar frukter

je préfère les bananes = jag föredrar bananer

je n'aime pas les fraises = jag tycker inte om jordgubbar

moi non plus = inte jag heller

je déteste les fraises = jag avskyr jordgubbar

j'adore les melons = jag älskar meloner

on prend = vi tar

d'accord = okej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0