Vecka 45

Lära dig lite fakta om Belgien

Lära dig lite om 4 andra fransktalande länder. Ta reda på fakta om ett av länderna och berätta för klassen.

Repetera några typiska klassrumsfraser.

Arbeta med besämd artikel.


Läxa
till fredag: Klassrumsfraserna och häftet med bestämd artikel.
Övriga ord och fraser:
Elle vien d'où? = Var kommer hon ifrån?
Elle vien de/du... = Hon kommer ifrån...
Je ne viens pas du Canada = Jag kommer inte från Canada
où = var, vart (vid en fråga) eller där, dit.
ou = eller
självklart = biensûr


Läxa till tisdag (v.46): Ta reda på fakta om det land du valt och skriv ned på franska.
Förbered att berätta om detta för klassen.
(tips: använd er gärna av texten om Belgien för att hitta formuleringar och idéer om vad du kan ta upp.)

När du behöver du slå upp ord: http://www.lexikon24.nu/svenska-franska-lexikon


Regler vi gått igenom under lektionerna:
un petit frère / une petite sœur
un grand frère / une grande sœur

min och mitt
min bok = mon livre  (m)
min mamma = ma mère  (f )

hennes / hans
Hennes/hans bil = Sa voiture  (f )
Hennes/hans katt = Son chat  (m)
Hennes/hans vän = Son ami (m) / Son amie (f ) (när ordet börjar på en vokal)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0