Vecka 43

Att beskriva
Att beskriva i en berättelse är inte alltid så lätt. Det blir ofta att man bara radar upp beskrivningen. Jag vill nu att du ska träna på att baka in beskrivningen i berättelsen.

Arbeta med Beskrivningsuppgiften.

Högläsning: En komikers uppväxt (forts.)

Läxa till Fredag: Ni som inte skrivit klart Beskrivningen (uppg 1, 2 och 3) ska göra det.
                              Ni ska däremot inte lämna in förrän jag godkänt uppgiften.


Vecka 42

Lektion 4 – spänningen stiger
Vi läser tillsammans om 2 exempel på hur man kan bygga upp spänningen.
Klassrumsdiskussion: Hur kan man visa att någon är farlig? Vad gör att en berättelse känns mer och mer spännande?

Lektion 5 – höjdpunkten
Vi läser tillsammans olika höjdpunter.

Uppgift: Hitta på en överraskande vänpunkt till historien om Susanne och hennes vän David.
Skriv ned med många detaljer så att läsaren kan se allt framför sig som i en film. Måla med ord!

Läxa: Skriv klart vändpunkten till på fredag.

Lektion 6 – slutet
Läs om två olika sorters slut. Klart och tydligt slut och öppet slut.

Diskutera: Hur ska en spännande bok sluta?

Börja med arbetsuppgiften "Beskrivningen".

Vecka 41

Att skriva spännande berättelser

Lektion 1 – berättelsen börjar
Vi läser tillsammans om två olika böckers början.
Klassrumsdiskussion: På vilka olika sätt kan en berättelse börja.

Uppgift: Hitta på titeln till en ny spännande bok. Skriv själv bokens rafflande första rader.
Fånga läsaren direkt!

Lektion 2-3 – personer, plats och problem
Vi läser tillsammans olika beskrivningar.
Vad gör att man kan se en person tydligt framför sig?
Hur kan man beskriva ett problem utan att bara skriva det rakt upp och ner?


Börja med högläsning av En komikers uppväxt av Jonas Gardell.

Läxa till fred 10/10:

  1. Skriv signalementet (beskriv utseendet) på en kamrat utan att nämna namnet. Ta med typiska kännetecken.
  2. Beskriv en plats som alla i klassen känner till. Beskriv med mycket detaljer. Försök beskriva stämningen på platsen.

Skrivprocessen

Vi har den här veckan börjat med att gå igenom hur man kan gå tillväga för att skriva en spännande berättelse. Vi kommer noga att gå igenom skrivprocessen tillsammans. Här kommer du att få olika tips om hur du kan planera ditt skrivande och göra en text levande. När vi arbetat med en del skrivövningar kommer du få börja med din novell.
Du kommer även att få prova på att värdera andras och din egen text. Vi kommer att prata om det som kallas konstruktiv kritik. Meningen är att du skall utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket. Du skall också utveckla din förmåga att bearbeta din text utifrån din egen värdering och andras råd.

Mål:
Du ska kunna skriva en berättande text som ger läsaren en inre bild av miljön och personerna. Du ska få lära dig att skriva en berättelse med en tydlig början, höjdpunkt och slut.

Du ska även efter avslutat arbetsområde visa att du:
- kan följa instruktioner
- kan använda dig utav skrivprocessen
- kan ta emot och ge kritik

Vecka 40

Ni ska ha skrivit klart er sammanställda text om diabetes.

Vi börja på ett nytt arbetsmoment.

Du får öva på att göra en peronbeskrivning och en miljöbeskrivning.
Den och det du väljer att beskriva ska vara en person du känner väl och en plats du känner till bra.
Vad man ska tänka på när man gör en sådan.

I en personbeskrivning kan man exempelvis ha med:
Namn, ålder och klädsel/stil.
Utseende
Egenskaper
Familj och förhållande till familjen
Vänner och färhållande till dem
Skola och intressen
Musiksmak
Speciells händelser som betytt mycket för personen.

I en miljöbeskrivning exempelvis:
Färger
Lukter och ljud
Stämning
Hur det ser ut. Göra en "målande" beskrivning så man kan se platsen framför sig.

Det är detaljerna som gör att läsaren kan skapa sig en bild av den miljö som beskrivs.

Läxa: Om du inte hunnit klart under lektionstid, skriv klart hemma och lämna in senast tisdag 7/10.


RSS 2.0