Vecka 12-13

Vi har temaveckor och vissa svenska lektioner bortfaller. Vi arbetar vidare med Ordklasser och "Min författare".

6.3f - Ni har enskilda samtal med mig (v. 12) Torsdag 9.10-10.10 och Fredag 9.10-10.25
 
6.1  - Ni har enskilda samtal med mig Fredag 12.55-13.55 (v. 12) och Måndag 12.15-13.15 (v. 13)


Min författare till v 12

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Plocka ut en person ur boken som du beskriver grundligt. Vad heter den? Vad har personen för betydelse för boken och handlingen? Vad är det för karaktärsdrag som utmärker just den här personen? Tror du att personen är helt påhittad eller kan det vara så att den är någon som författaren känner/har känt? Är det här en person du tycker om? (motivera). Ta gärna med ett citat/stycke (ett citat är något som man ordagrant skriver av ur boken). Se längst bak i häftet under skrivregler hur det ska se ut när du lägger in ett citat.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: En faktatext om den person du valt att fördjupa dig i.

  

Min författare till v 13

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Nu ska du välja ut en bra/spännande/rolig/sorglig händelse.  När du bestämt dig för en händelse ska du skriva ner den som ett citat med citattecken omkring. "Ange även bok och sidnummer inom parantes. Du ska skriva om händelsen. Berätta varför du valt just den händelsen? Vad tänkte du när du läste den? Hur kändes det? Var den viktig för bokens handling? Gav den ett budskap till läsaren mellan raderna? Kunde du känna igen dig i det som hände.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Händelsecitatet med text.


Vecka 11

Arbetsplan vecka 11, 14, 16-17.

Vi kommer att arbeta med ordklasser under dessa veckor. Du kommer att få lära dig vilka olika ordklasser som finns och hur de används. Du kommer i slutet av detta arbete att göra ett prov för att visa att du uppnått målen.


Viktiga nyckelord: substantiv, verb, adjektiv, pronomen, prepositioner, räkneord, interjektioner, konjunktioner och adverb.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         Känna till de olika ordklasserna och kunna beskriva dem.


Substantiv

•-         Veta vad singular och plural samt bestämd och obestämd form är.

•-         Veta att ändelsen -s efter substantivet kallas för genitiv-s. Ägandeformen kallas genitiv.

Verb

•-         Veta vad infinitiv formen är och känna till infinitivmärket att.

•-         Veta vad presens, imperfekt och supinum är för böjningsformer av verb.

•-         Kunna ge exempel på hjälpverb.


Adjektiv

•-         Veta hur adjektiven böjs efter substantiven.

•-         Veta hur adjektiven kan böjas så att de får olika stor betydelse och att detta kallas att komparera. Ex: glad, gladare, gladast.


Räkneord

•-         Veta vad grundtal och ordningstal är.

•-         Veta att alla grundtal och ordningstal är räkneord.


Pronomen

•-         Veta att exempelvis hon, jag, den, vi och de är exempel på ersättningsord.

•-         Veta att ersättningsorden är de orden vi använder istället för substantiv, dessa kallas pronomen.


Prepositioner

- Veta vad en preposition är och kunna ge exempel.



Läxa till fredag:

Min författare till v 11

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Forska om författaren utifrån din tankekarta. Sök information på bibliotek, uppslagsverk och Internet.


Detta ska lämnas in till din svensklärare på läxdagen: En faktatext om författaren, gärna med bild.


Vecka 10

Måndag: Vi går igenom när man ska använda de och dem och övar på detta. (Ni som var på kör gör övnings uppgiften hemma till på onsdag)

Vi börjar med ett nytt läs projekt
Nu är det tänkt att du i sexan ska göra ett fördjupningsarbete om en författare.  Arbetet är mestadels en läxuppgift. Du ska välja ut en författare som du tycker är bra eller som du är nyfiken på och sedan ska du läsa 1-2 böcker som författaren har skrivit. Om du läst böcker av författaren tidigare så får du välja ut andra böcker som han/hon skrivit. 

Endast om du läser en tjockare bok så kan du komma överrens med Aurora att endast läsa en bok, i annat fall är det 2 böcker som gäller.

I häftet ni får finns det instruktioner för varje vecka, om hur mycket du ska läsa varje vecka och vad du ska göra. Du ska följa instruktionerna noga och varje vecka ska du lämna in veckouppgifter till din lärare som kontrollerar att du löst uppgiften på rätt sätt. I slutet på terminen ska du lämna in det färdiga arbetet.



Läxa till måndag (v. 11):

Min författare till v 10

•·        Välj en författare.

•·        Gör en tankekarta över vad du tycker är viktigt att veta om personen.

•·        Ta reda på hur många böcker författaren skrivit och vad de heter - gör en litteraturlista.

•·        Välj ut de två böckerna du ska läsa.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Tankekartan, litteraturlistan, titlarna på de böcker du har valt att läsa. Motivering till varför du har valt just den här författaren.


RSS 2.0