Vecka 12-13

Vi har temaveckor och vissa svenska lektioner bortfaller. Vi arbetar vidare med Ordklasser och "Min författare".

6.3f - Ni har enskilda samtal med mig (v. 12) Torsdag 9.10-10.10 och Fredag 9.10-10.25
 
6.1  - Ni har enskilda samtal med mig Fredag 12.55-13.55 (v. 12) och Måndag 12.15-13.15 (v. 13)


Min författare till v 12

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Plocka ut en person ur boken som du beskriver grundligt. Vad heter den? Vad har personen för betydelse för boken och handlingen? Vad är det för karaktärsdrag som utmärker just den här personen? Tror du att personen är helt påhittad eller kan det vara så att den är någon som författaren känner/har känt? Är det här en person du tycker om? (motivera). Ta gärna med ett citat/stycke (ett citat är något som man ordagrant skriver av ur boken). Se längst bak i häftet under skrivregler hur det ska se ut när du lägger in ett citat.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: En faktatext om den person du valt att fördjupa dig i.

  

Min författare till v 13

•·        Läs minst 3x20 minuter i din första bok.

•·        Nu ska du välja ut en bra/spännande/rolig/sorglig händelse.  När du bestämt dig för en händelse ska du skriva ner den som ett citat med citattecken omkring. "Ange även bok och sidnummer inom parantes. Du ska skriva om händelsen. Berätta varför du valt just den händelsen? Vad tänkte du när du läste den? Hur kändes det? Var den viktig för bokens handling? Gav den ett budskap till läsaren mellan raderna? Kunde du känna igen dig i det som hände.


Detta ska lämnas in till Aurora på läxdagen: Händelsecitatet med text.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0