Vecka 8

Vi arbetar vidare i gruppena, söker vidare information, förbereder en planch och er redovinsning.

Redovisning på fredag 19/2

   

Vecka 7

Vi läser klart om det svenska språkets utveckling och tittar på lite exempel på ord som vi lånat från framförallt:
Grekiska, Latin, Tyska, Franska och Engelska.

Ni delas in er i grupper och gör ett grupparbete där ni fördjupar er i ett av språken;
* Grekiska
* Latin
* Tyska
* Franska
* Engelska
* Andra språk

Sök information om varför vi lånat ord från detta språk. Under vilken tid framförallt? Vilka typer av ord? Ge exempel.

När ni hittat den information ni vill använda (kolla gärna även på bibblan), så gör ni en planch tillsammans och förbereder en muntlig redovisning.

Vecka 6

Du arbetar klart med artikeln och vi avslutar arbetsmomentet om tidningar och nyheter.



Arbetsplan vecka 6-8.

 

Vi kommer att arbeta med arvord och lånord i det svenska språket. Vi kommer även att läsa lite om det svenska språkets historia. Du kommer att få lära dig vilka olika språk som svenskan har lånat ord från, när och också vilka typer av ord. Ni kommer att göra ett grupparbete, där ni väljer ett språk som svenskan har lånat ifrån och göra en redovisning.

Meningen är att du ska tillägna dig kunskaper om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika.


Viktiga nyckelord: arvord, lånord, genre.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         Veta vilka språk som svenskan har lånat ifrån och under vilken tidsperiod.

•-         Kunna berätta lite om varför vi lånat ord från dessa språk.

•-         Ha fått förståelse för att språket inte är konstant utan under ständig utveckling och förändring.

•-         kunna några exempel på lånord från de olika språken.


RSS 2.0