Vecka 5

Du fortsätter skriva på din artikel.
Gör en frågeställning till artikeln med ett diagram.
Arbetar med att få artikeln att se ut som en riktig artikel. (ex. använd 2-3 spalter)

Läxa:
6.1, Tisd 27/1
- ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.
6.3, Onsd 28/1 - ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.


Vecka 4

Vi går igenom viktiga ord som t.ex: Redaktion, pressmeddelande, nyhetsbyrå och presskonferens.

Du får lära dig att kritiskt granska innehållet i en artikel. Hur mycket kan man lita på det som skrivs? Vad är sant och vad är osant i en artikel?

Vi jämför dagstidnigar som Svd och DN med kvällstidningar som Aftonbladet och Expressen. 

Vi går igenom vad en kvalitativ respekrive kvantitativ undersökning är.

Du börjar skriva på en egen artikel;
- Du får själv välja vilken typ av artikel du vill skriva.
- Välj ämne och sök information.
- Använd dig av minst 3 källor (alt.2 källor och en undersökning)
- Gör gärna en kort intervju eller fråga allmännheten vad de tycker om ämnet.
- Plocka ut det du tycker är viktigast.
- Se till att ämnet är aktuellt.

När du sedan skrivit din artikel ska du söka efter en relevant och talande bild.
Ordna med layout (hur artikeln ska se ut) etc.

Senast fredag vecka 5 ska artikeln vara klar.

6.1, Tisd 27/1
- ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.
6.3, Onsd 28/1 - ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.


Nyckelorden:

Rubrik -
En rubrik är en kort text, oftast består den av ett fåtal väl valda ord, som fungerar som en mycket kort sammanfattning eller redogörelse för det innehåll som följer i texten.

Ingress - En ingress är en inledande del av en artikel. Dess uppgift är att sammanfatta artikeln genom att ta fram det viktigaste, och att locka till läsning av resten av artikeln. I tidningar är ingressen vanligtvis ett stycke i fetstil mellan rubriken och brödtexten.

Brödtext - är en benämning på den löpande texten i en bok eller på en webbsida etc.

Vecka 3

Arbetsplan vecka 3-5.

Vi kommer att arbeta med media med tyngdvikten på tidningar. Du kommer att få läsa olika tidningsreportage och artiklar. Du kommer även att få pröva på att skriva egna texter.

Meningen är att du ska utveckla din språkliga säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka dig i många olika sammanhang, samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan.


Viktiga nyckelord: brödtext, ingress, mellanrubriker, huvudrubrik.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         känna till nyhetens väg från källan till läsaren.

•-         veta vilka olika typer av artiklar som finns.

•-         kunna nya ord som har med tidningar och media att göra.

•-         fundera över och värdera innehållet i olika typer av texter. Vad är sant/osant?

•-         känna till skillnaden mellan morgontidningar och kvällstidningar

•-         kunna förstå och använda nyckelorden.

•-         kunna skriva en artikel där innehållet framgår tydligt, samt göra en layout så att artikeln ser ut som en riktig artikel.




Vecka 3

Vi går igenom arbetsplanen och målen.

Vecka 5 ska reportaget vara klart.

Vi läser tidningar och går igenom tidningens uppbyggnad, vi jämför olika tidningars upplägg.
Tidningens väg från källan till läsaren.

Du söker information och skriver en kort kommentar om varje artikeltyp, där du beskriver dess struktur.
Vi går igenom en tidningsartikels uppbyggnad, med hjälp av nyckelorden.



Läxa till Fredag: Läs och ta med dig en tidningsartikel, DN eller SvD.

 Vi diskuterar era artiklar under lektionen.



Tisdag 13/1

Hemuppgift för klass 6.1 som missar denna lektion:

Du söker information och skriver en kort förklaring om vad de olika artikeltyperna innebär.

Börja skriva rent "Nyhetens väg från källan till läsaren".

RSS 2.0