Vecka 3

Arbetsplan vecka 3-5.

Vi kommer att arbeta med media med tyngdvikten på tidningar. Du kommer att få läsa olika tidningsreportage och artiklar. Du kommer även att få pröva på att skriva egna texter.

Meningen är att du ska utveckla din språkliga säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka dig i många olika sammanhang, samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan.


Viktiga nyckelord: brödtext, ingress, mellanrubriker, huvudrubrik.


Mål

När du har avslutat arbetsområdet ska du;

•-         känna till nyhetens väg från källan till läsaren.

•-         veta vilka olika typer av artiklar som finns.

•-         kunna nya ord som har med tidningar och media att göra.

•-         fundera över och värdera innehållet i olika typer av texter. Vad är sant/osant?

•-         känna till skillnaden mellan morgontidningar och kvällstidningar

•-         kunna förstå och använda nyckelorden.

•-         kunna skriva en artikel där innehållet framgår tydligt, samt göra en layout så att artikeln ser ut som en riktig artikel.




Vecka 3

Vi går igenom arbetsplanen och målen.

Vecka 5 ska reportaget vara klart.

Vi läser tidningar och går igenom tidningens uppbyggnad, vi jämför olika tidningars upplägg.
Tidningens väg från källan till läsaren.

Du söker information och skriver en kort kommentar om varje artikeltyp, där du beskriver dess struktur.
Vi går igenom en tidningsartikels uppbyggnad, med hjälp av nyckelorden.



Läxa till Fredag: Läs och ta med dig en tidningsartikel, DN eller SvD.

 Vi diskuterar era artiklar under lektionen.



Tisdag 13/1

Hemuppgift för klass 6.1 som missar denna lektion:

Du söker information och skriver en kort förklaring om vad de olika artikeltyperna innebär.

Börja skriva rent "Nyhetens väg från källan till läsaren".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0