Vecka 4

Vi går igenom viktiga ord som t.ex: Redaktion, pressmeddelande, nyhetsbyrå och presskonferens.

Du får lära dig att kritiskt granska innehållet i en artikel. Hur mycket kan man lita på det som skrivs? Vad är sant och vad är osant i en artikel?

Vi jämför dagstidnigar som Svd och DN med kvällstidningar som Aftonbladet och Expressen. 

Vi går igenom vad en kvalitativ respekrive kvantitativ undersökning är.

Du börjar skriva på en egen artikel;
- Du får själv välja vilken typ av artikel du vill skriva.
- Välj ämne och sök information.
- Använd dig av minst 3 källor (alt.2 källor och en undersökning)
- Gör gärna en kort intervju eller fråga allmännheten vad de tycker om ämnet.
- Plocka ut det du tycker är viktigast.
- Se till att ämnet är aktuellt.

När du sedan skrivit din artikel ska du söka efter en relevant och talande bild.
Ordna med layout (hur artikeln ska se ut) etc.

Senast fredag vecka 5 ska artikeln vara klar.

6.1, Tisd 27/1
- ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.
6.3, Onsd 28/1 - ska kunna förklara vad de "svåra orden" innebär.


Nyckelorden:

Rubrik -
En rubrik är en kort text, oftast består den av ett fåtal väl valda ord, som fungerar som en mycket kort sammanfattning eller redogörelse för det innehåll som följer i texten.

Ingress - En ingress är en inledande del av en artikel. Dess uppgift är att sammanfatta artikeln genom att ta fram det viktigaste, och att locka till läsning av resten av artikeln. I tidningar är ingressen vanligtvis ett stycke i fetstil mellan rubriken och brödtexten.

Brödtext - är en benämning på den löpande texten i en bok eller på en webbsida etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0